Samen
tegen corona

Geen one size fits all

Gedragsinzichten zijn algemene principes over menselijk gedrag. Toch is het belangrijk om te bekijken wanneer je welke inzichten het best kunt gebruiken.

De coronacrisis laat duidelijk zien dat verschillende doelgroepen andere barrieres vertonen als het gaat om gedrag, zoals bijvoorbeeld vaccineren. BIG'R onderzoekt de doelgroep altijd grondig en houdt hier rekening mee! 

Samen
tegen corona

Advies op maat

De Coronapandemie heeft gedrag in het middelpunt van de belastingelling gezet. We moesten immers plotseling allemaal ons gedrag veranderen: binnen blijven, mondkapjes dragen, en vaker handen wassen. Maar ook het laten zetten van een vaccinatie is gedrag. BIG'R adviseerde de gemeente Rotterdam over communicatie rondom corona. 

In een diverse stad als Rotterdam is het belangrijk om in communicatie en gedragsbeinvloeding rekening te houden met je doelgroep, niet iedereen is immers hetzelfde. Naast het toepassen van algemene gedragsinzichten, richtte BIG'R zich daarom ook op het in kaart brengen van de behoeftes van de doelgroep. 

Maatregelen

Het is niet altijd makkelijk je aan de maatregelen te houden. Vaak wordt afstand houden bijvoorbeeld vergeten, of neemt gewoontegedrag het over. BIG'R adviseerde de gemeente o.a. over het faciliteren van afstand houden in parken en op Rotterdamse parken. Daarbij is de toon bijvoorbeeld heel belangrijk! In plaats van zeggen wat niet mag, is het beter duidelijk te vertellen wat wel de bedoeling is. 

Voor jongeren bleek het volgen van maatregelen een extra uitdaging. BIG'R deed onderzoek naar de behoeftes van jongeren. Het resultaat? Jongeren willen duidelijke en visuele informatie, liefst gebracht door en voor de doelgroep. Dat gingen we regelen! Samen met de gemeente Rotterdam  en natuurlijk de jongeren werd o.a. dit filmpje ontwikkeld. 

Vaccineren

BIG'R dacht ook mee over vaccinatie. Voor veel mensen bleek vaccineren en (te) grote stap: door een gebrek aan informatie, vertrouwen, of praktische mogelijkheden zoals vervoer. BIG'R adviseerde het faciliteren van vaccinaties door bijvoorbeeld vaccinaties op de markt aan te bieden. Door het inzetten van artsen werd vertrouwen gewekt. Informatie werd ook nog eens beschikbaar gemaakt in de eigen taal.

Ook vaccinaties onder jongeren bleven achter. BIG'R deed onderzoek naar attitudes van jongeren over vaccinatie. Angst (bijvoorbeeld voor vruchtbaarheid maar ook voor naalden) bleek een grote barriere. Belangrijke informatie! 

Uitlegvideo: waarom zou ík me aan de coronamaatregelen houden?

Bekijk ook