Moment geduld...

PROBLEEM

Vanwege die lange wachttijden maken sommige gebruikers geen afspraken meer op De Rotterdam of zijn gebruikers vaak te laat op afspraken en vervolgafspraken elders. Vooral tijdens de lunchuren moeten gebruikers soms lang wachten op de liften om naar het restaurant te gaan of terug naar hun werkplek te kunnen.

Deze problematiek heeft te maken met het systeem van de liften in combinatie met het liftgedrag van gebruikers. Het systeem van de liften is namelijk zo ontwikkeld dat gebruikers een plek in de lift reserveren. Bijvoorbeeld, wanneer 1 persoon die van de lift gebruik wil maken de groepsknop indrukt, worden er 8 plekken gereserveerd. De liften zitten dan in theorie vol, terwijl er eigenlijk nog capaciteit beschikbaar is.

 

DOEL

Het doel van dit project is om de wachttijden bij de liften in het kantoorgebouw De Rotterdam nog in 2018 te verminderen.

 

ONDERZOEK

Het onderzoeksteam van BIGR is bezig met de eerste fase van het onderzoek waarin we gaan kijken welke stappen ondernomen moeten worden om de wachttijden te reduceren. Hiervoor gaan wij gebruikers van het gebouw interviewen. Daarnaast maken wij gebruik van inzichten uit de wetenschappelijke literatuur en gebruiksdata van de liften.

Wanneer helder is welk gedrag het meest kansrijk beïnvloedt kan worden om de wachttijden te reduceren, zullen wij hiervoor interventies bedenken en de werkzaamheid daarvan onderzoeken.

 

RESULTATEN

De eerste resultaten worden eind 2018 verwacht.