Moment geduld...

TRANSPORT

BELEID

De transportsector is verantwoordelijk voor 30% van de huishoudelijke uitstoot van CO2 in Europa, zo blijkt uit onderzoek in 2011 van de European Environment Agency.

Met oog op het groeiende aantal passagierskilometers die gemaakt zijn in de periode 1995 tot 2010 wordt er een jaarlijks groei van 1.3% verwacht. (Lehner, Mont, & Heiskanen, 2015) Wanneer nudging wordt toegepast op deze sector kan daarom een grote hoeveelheid uitstoot, en daarbij schade aan het milieu, worden vermeden. Zo is in Australië in 2004 een nudgingbeleid omtrent transport ingezet.

 

Een van de nudging mechanismes die is toegepast is het versimpelen en framen van informatie. Dit proces omvat het opruimen van de straten en het verschaffen van duidelijke informatie omtrent brandstof consumptie.

 

Maar ook het aanmoedigen van fietsen doormiddel van fietstrainingen. Deze technieken hebben geleid tot een gemiddelde reductie van CO2 uitstoot van 19% en in enkele gevallen zelfs tot 35% (Lehner, Mont, & Heiskanen, 2015).

 

In Nederland, Denemarken en Duitsland hebben veranderingen in infrastructuur en verkeersregels ervoor gezorgd dat burgers vergeleken met andere landen vaak de keuze maken om te fietsen.

 

Zo hebben fietsers bijvoorbeeld veel voorrang in het verkeer, zijn er veel parkeerplaatsen voor fietsen en bestaan er veel aparte fietspaden. Bovendien wordt het nemen van de auto door middel van belasting en beperkingen omtrent parkeren minder aantrekkelijk gemaakt.

 

Deze vormen van nudging zijn zeer effectief, zo blijkt dat de gemiddelde Nederlander per dag 2,5 km fietst in tegenstelling tot 0,1km die de gemiddelde Amerikaan fietst. (Pucher & Buehler, 2008)

 

Met oog op het groeiende aantal passagierskilometers die gemaakt zijn in de periode 1995 tot 2010 wordt er een jaarlijks groei van 1.3% verwacht. (Lehner, Mont, & Heiskanen, 2015)